istoric biserica cu luna

Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Arhitectura. Sculptura. Pictura. Obiecte de cult, Arhitectura Influențe ale stilurilor occidentale în arhitectur Proiectantul și constructorul Bisericii cu Lună Sculptura Sculptura nouă Sculptura nouă Sculptura nouă Sculptura veche Sculptura veche Sculptura veche Sculptura veche Pictura Pictura veche Pictura veche Pictura veche murală Terminarea lucrărilor de pictură veche și sfințire

Ultimele Evenimente

Mihai Eminescu omagiat la Biserica cu Luna Seara de rugaciune inchinata parintilor si copiilor Invitatie seri duhovnicesti,18-25 martie 2012 Cateheze în perioada Postului Mare Preasfințitul Sofronie a aniversat 13 ani de la hirotonia întru arhiereu și 5 ani de la întronizarea în scaunul eparhial al Oradiei Duminica Ortodoxiei la Biserica cu Luna Nicolae Jiga in memoria bihorenilor Un moment istoric la o biserica incarcata de istorie 90 de ani de la reinfiintarea Episcopiei Oradiei Preafericitul Parinte Patriarh Daniel la Catedrala cu Luna Procesiune de Praznicul Adormirii Maicii Domnului 2008 ian 26 slujba inmormantare preot traian codila 2008 ian 20 slujba comuna ecumenica 2008 ian 06 boboteaza 2007 mai 19 parastas ps coman 2007 mai 04 mosoiu 88 ani 2007 aug 15 sarbatoare hram sf maria 2007 februarie 25 intronizare ps sofronie 2007 aug 11 inmormantare arhidiacon savu teodor 2007 aprilie 29 ps sofronie ps petroniu

Newsletter

Pentru a primi cele mai noi stiri si informatii va rugam sa va inscrieti pentru newsletter cu ajutorul formularului de mai jos:

Nume:

Telefon:

E-mail:

Ceas

Meteo




Fazele lunii


Fazele lunii

 

Arhitectura

Arhitectura

„ Biserica cu Lună „ cu hramul „ Adormirea Maicii Domnului „ ( catedrală episcopală și biserică parohială ) este un edificiu în alcătuirea căruia stilul de bază este cel bizantin, pe care s-au grefat elemente de baroc și neoclasic. Mai multe stiluri și influențe occidentale, la una și aceeași biserică, nu denotă ceva specific numai zonei noastre ( unde contactul cu Apusul a fost mai direct ). Influențele occidentale în arta bisericească veche se întîlnesc în toate cele trei Țări române: Țara Românească, Moldova și Transilvania. ( Istoricii cuprind în denumirea de Transilvania toate cele patru provincii din arcul intracarpatic: Transilvania, Maramureșul, Crișana și Banatul ).
Important este faptul că influențele străine au fost receptate numai în măsura în care permiteau datina noastră ortodoxă și alesul gust al poporului român, din rândul căruia s-au ridicat meșteri iscusiți, care au știut să asimileze organic asemenea influențe și să creeze o artă autentic ortodoxă și românească. „ Că arta le va fi pusă sub semnul „ barocului „...sau altei categorii stilistice, e puțin important ( arată I.P.S. Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului ).
Cert rămâne caracterul autentic al acestei arte, dovadă peste veacuri a resurselor unui popor minunat „.
Spre exemplificare, este suficient să menționăm frumosul „ stil moldovenesc” în arhitectura bisericească feudală, stil creat în timpul marelui voievod și ctitor Ștefan cel Mare și continuat de urmașii săi, îndeosebi de Petru Rareș. Pe fondul structural, pur bizantin, s-au adaptat, organic si armonios, influențele goticului. Iar despre frumusețea artistică a bi¬sericilor construite în acest original stil, s-au pronunțat si se pronunță specialiști de marcă, români și străini. După cum și I.P.S. Teoctist Arăpaș, Mitropolitul Moldovei si Sucevei, apreciază aceste vechi ctitorii, „ mă¬năstiri, biserici si schituri de o neasemuită frumusețe și originalitate, care constituie pînă astăzi neprețuite valori ale patrimoniului nostru cultural național, mărturii ale evlaviei si ale geniului creator al poporului nostru".
Înseși cele trei Țări române s-au influențat reciproc, în arta biseri¬cească, respectiv în arhitectură. Astfel de influențe reciproce (în arhitec¬tură, pictură, circulația de meșteri, cărți, obiecte de cult etc.) au contri¬buit ,,în cele din urmă la unitatea spirituală a întregului popor român". La rîndul ei, vechea artă bisericească românească, așa cum s-a constatat din cercetări mai recente, a influențat arta bisericească din țările vecine.
Biserica cu Lună din Oradea este, ca fenomen artistic, un adevărat „rezonator al suflului de epocă", potrivit fericitei expresii a Prof. Vasile Drăguț. Vom stărui așadar, numai cît este necesar, asupra „suflului de epocă" ilustrat în arhitectură (respectiv în sculptură, pictură, alte arte) de acest monument istoric, ținînd seama de conexiunile sale cu timpul si spațiul nostru istoric în care s-a construit.


Realizare pagini web ,imagine ,publicitate si promovare online www.groupromo.ro