istoric biserica cu luna

Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Monografia Bisericii cu luna Arhitectura. Sculptura. Pictura. Obiecte de cult, Arhitectura Influențe ale stilurilor occidentale în arhitectur Proiectantul și constructorul Bisericii cu Lună Sculptura Sculptura nouă Sculptura nouă Sculptura nouă Sculptura veche Sculptura veche Sculptura veche Sculptura veche Pictura Pictura veche Pictura veche Pictura veche murală Terminarea lucrărilor de pictură veche și sfințire

Ultimele Evenimente

Mihai Eminescu omagiat la Biserica cu Luna Seara de rugaciune inchinata parintilor si copiilor Invitatie seri duhovnicesti,18-25 martie 2012 Cateheze în perioada Postului Mare Preasfințitul Sofronie a aniversat 13 ani de la hirotonia întru arhiereu și 5 ani de la întronizarea în scaunul eparhial al Oradiei Duminica Ortodoxiei la Biserica cu Luna Nicolae Jiga in memoria bihorenilor Un moment istoric la o biserica incarcata de istorie 90 de ani de la reinfiintarea Episcopiei Oradiei Preafericitul Parinte Patriarh Daniel la Catedrala cu Luna Procesiune de Praznicul Adormirii Maicii Domnului 2008 ian 26 slujba inmormantare preot traian codila 2008 ian 20 slujba comuna ecumenica 2008 ian 06 boboteaza 2007 mai 19 parastas ps coman 2007 mai 04 mosoiu 88 ani 2007 aug 15 sarbatoare hram sf maria 2007 februarie 25 intronizare ps sofronie 2007 aug 11 inmormantare arhidiacon savu teodor 2007 aprilie 29 ps sofronie ps petroniu

Newsletter

Pentru a primi cele mai noi stiri si informatii va rugam sa va inscrieti pentru newsletter cu ajutorul formularului de mai jos:

Nume:

Telefon:

E-mail:

Ceas

Meteo




Fazele lunii


Fazele lunii

 

Monografia Bisericii cu luna

Nationalitatea si religia locuitorilor

Locuitorii orasului erau de diferite nationalitati, ca: Francezi, Germani, Italieni, Români, Sârbi, Unguri — colonizati din timp în timp, dupa cum necesita lipsa de aparatori. Dintre toti locuitorii adusi si colonizati aici în Oradea: în decursul veacurilor numai Românii si-au pastrat nationalitatea si legea lor strabuna, limba si obiceiurile etnice; celelalte nationali¬tati, de aceeasi confesiune ca Ungurii catolici, în decursul veacu¬rilor si-au pierdut si limba si nationalitatea, caci s'au maghiarizat, asimilându-se cu Ungurii catolici si calvini. Noua, Românilor ortodocsi, ni se imputa, dupa ce nu ni s-a putut documenta ca am fi fost cândva catolici, ca n-am primit unirea cu biserica catolica si ca nu ne-am atasat bisericii catolice universale, raspânditoare de civilizatie si cultura. Ei bine! Dar eu cred ferm ca, daca noi Românii ortodocsi am fi primit doctrina catolica (cum au procedat fratii uniti), în prezent desigur si des¬pre noi s-ar face abia numai o vaga amintire în istorie, exact ca si despre Francezii si Italienii colonizati aici care s-au asimilat si contopit definitiv cu neamul unguresc ! În consecinta, daca noi Românii ortodocsi, aici la granita etnica a neamului românesc, dar mai ales în Oradea, ne-am conservat limba, datinile si portul românesc, avem sa multumim nu¬mai credintei noastre ortodoxe, care ne-a pastrat o Biserica Nationala chiar în cele mai tragice momente si evenimente de urgie si persecutie religioasa. Aceleasi imputari le fac Bisericii noastre ortodoxe si istoricii uniti pe motivul ca Episcopii nostri de odinioara au fost Sârbi, iar nu Români. Ortodoxia au aparat-o deci acei Episcopi „perfizi, ipocriti si banditi" — cum îi califica raposatul canonic unit Dr.lacob Radu, numai pentru interesele lor pur materiale si nu de dragul natiunii române. Episcopilor ortodocsi de la Arad, apararea ortodoxiei li se reproseaza ca o crima detestabila, pe când rapostatul renegat Meletie Kovacs, desi de origine Grec-Macedonean, este glorificat de uniti ca cel mai mare Român, cel mai celebru mântuitor al nea¬mului românesc, dar mai presus de toate apostolul credintei „stra¬bune" catolice. Tot acest istoric ne concretizeaza ca: „Altcum ar fi actual¬mente situatia neamului românesc, daca atunci cu totii am fi îm-bratisat Unirea si nu am fi ascultat de miseii Episcopi sârbi ca sa luptam în contra Unirii!" Adevarat alta ar fi situatia, caci de-am fi primit Unirea toti Românii de aici de la granita de vest a României-Mari, demult am fi fost maghiarizati, exact ca si Românii uniti din judetele Hajdu si o parte din Satu-Mare. Iar clerul crescut în institutele unguresti,, dezbracat de sentimentul etnic national si maghiarizat complect, ar fi fost pus direct în serviciul ideii de Stat unguresc si în ale bisericii catolice unguresti! Afirmatia ca Românii uniti au ajuns, de pe urma unirii lor, la o stare materiala si culturala mai buna decât Românii ortodocsi, asemenea nu sta în picioare. Caci o comparatie obiectiva între satele unite — de exemplu din Maramuresul unit ai carui locui-tori de peste doua secole profeseaza doctrina împaratului — si între saracacioasele sate ortodoxe din Bihor, este defavorabila pen¬tru Unire. Astfel stând si nu altminteri situatia, parca întrebarea-se pune de la sine: Care a fost profilul national adus de „Sfânta Unire” neamului românesc? Doar singura satisfactie ca puteau marturisi doctrina Împaratului?! Biserica ortodoxa, defaimata veacuri dearândul de catre Un¬gurii catolici, iar mai recent si de „savantii" istorici uniti, a pas¬trat nationalitatea noastra etnica. Iar daca biserica papistasa, care avusese Episcopi de nationalitate Svabi, Slovaci, Croati, Ruteni... a ramas totdeauna biserica ungureasca catolica, iar Episcopii ei neaosi unguri, atunci si Episcopii Bisericii ortodoxe de pe vremuri,, oricare ar fi fost nationalitatea lor — fie chiar si cea sârbeasca ! ei au reprezentat Biserica ortodoxa româna, Biserica nationala ro¬mâneasca !


Realizare pagini web ,imagine ,publicitate si promovare online www.groupromo.ro